SöndagsSnackis v 5

In Personliga Anna by Vildkraft0 Comments

Den här söndagen är lite annorlunda än vad de senaste söndagarna har varit för mig. De senaste söndagarna har inneburit bloggjobb och allmänt lugnt hemmamys. Kanske en promenad eller ett gympass halvvägs in i dagen. Idag kommer jag bryta av min söndag med lite söndagsjobb på mitt Coop. Igår kändes det lite tråkigt att inte få en söndag som vanligt, idag känner jag mig mycket mer tillfreds med läget!

Har en smula känning av halsont, men det är samma känsla som jag brukar kunna ha ibland. Det brukar aldrig bryta ut till någon förkylning, snarare brukar det vara ett tecken på att sova mer och allmänt återhämta mig. Så idag tog jag lite extra sovmorgon, hoppar över gympasset och tar det lite lugnt innan det är dags för att åka till jobbet framåt 14.00.

skog-meditation

Tog en liten promenad häromdagen och tog med mig systemkameran. När det var dags att fota så insåg jag att batteriet var slut. Skönt att mobilen var med, annars hade jag blivit väldigt besviken!

Veckans insikt

Att jobba med sig själv är en långsam process. Oavsett hur gamla vi är så har vi med oss våra gamla mönster från många år tillbaka. Att tro att de plötsligt går att vända över en dag är ganska naivt och jag fick en tydlig påminnelse kring det i veckan. Det bästa vi kan göra är att ha tålamod, ge det tid och fortsätta jobba med de verktyg vi tycker funkar.

Jag ser det här även i träningssammanhang. Om vi går till en fysioterapeut för vi har ont någonstans så kanske vi får behandling och sedan rehabiliterande övningar för att vi ska bli bra från skadan. Vi jobbar på duktigt till en början med övningen och sedan mår vi lite bättre. Min erfarenhet är att så fort vi mår lite lite bättre så släpper vi det vi gjort för att bli bättre, men det är sällan tillräckligt, skadan/smärtan kommer tillbaka för att vi ger upp vår övning när vi inte längre har lika ont.

Vi BEHÖVER TÅLAMOD för att jobba oss förbi skadan eller vårt egna psykologiska mönster. Att vi mår bättre en dag eller en vecka är oftast inte tillräckligt för att ta oss igenom på andra sidan. Och framförallt, vi behöver vara snälla mot oss själva när sakerna kommer upp igen, ge oss själva kärlek och fortsätta nöta, om det så är en rehabiliterande övning eller terapitimmar eller kanske meditationer.

Veckans träning

Den här veckan har jag kört tre stycken pass i gymmet och hoppar över dagens axlar/mag-pass. Om jag känner mg fit-for-fight imorgon kanske jag kör någon axelpress på ryggpasset. Eftersom jag inte tränade speciellt mycket förra veckan så känns det sååå längesen jag fick köra axlar och mage! I fredags körde jag mitt spinningpass som vanligt och det var jobbigt, peppande och såå mycket endoriner!

Veckans utmaning

Utmaningen i veckan har gått riktigt bra! Skrev om det på Instagram igår att det kan vara lite klurigt att pusha sig själv att sätta sig med blocket på morgonen, men när jag väl gör det så mår jag otroligt mycket bättre i mig själv, även om jag vaknat på fel sida. Veckans utmaning gick alltså ut på att jag skulle fortsätta skriva i mitt Självkänsla-block där jag varje morgon skriver ner tre saker jag är stolt över, tre saker jag är tacksam över och tre saker som jag skulle vilja ha hjälp med. Fokus ligger på gårdagen. Mycket bra grej!

Veckans längtan

Jag längtar efter att få min webkurs klar. Den är långt ifrån klar, men jag kan ändå inte låta bli att längta. Jag drömmer om att min lilla webkurs om självkänsla ska kunna göra stor skillnad för människor. Att förbättra sin självkänsla och klara av att älska sig själv är inte lätt, men otroligt givande för livet och livsglädjen. Om alla kunde älska sig själva och hade en högre självkänsla så skulle världen se annorlunda ut. Det skulle vara en ljusare plats och krig skulle inte behöva finnas.

Nästa veckas utmaning

Nästa vecka ska jag sova en natt i mitt hus och jag märker av tidigare erfarenheter att jag så lätt ”flyger iväg” från mig själv när jag är på språng och ska planera för fler än en dag i sträck. Jag blir lätt stressad och påverkad av yttre faktorer. Dessutom har jag lite skoj grejer inplanerade för onsdagen (dagen efter natten i huset) så jag ska verkligen öva den här veckan att vara stadig i mig själv, undvika att flyga iväg och ge mig ordentligt med återhämtning och närvaro!

Nästa veckas höjdpunkter

Jag ser fram emot att hämta mina visitkort som jag beställde (och beställde till min adress i huset) och att få dela ut lite sådana på en företagarfrukost i Lekebergs kommun på onsdagen. Kanske hinner jag också med ett besök på Guerilla Office på onsdag eftermiddag också. Eventuellt kanske jag anmäler mig till frigörande dans på söndag eftermiddag, men det får framtiden utvisa! Nästa vecka är också fjärde och sista veckan med 10 repetitioner i varje set på styrketräningen, så sjukt kul och spännande att jag köttar på med mitt träningsupplägg! *stolt*

Just ja! Jag ser också fram emot att skriva om veckans tema som blir motivation nästa vecka! Tänker att det kan vara en bra grej att du upp nu när vi går in i februari och nyårslöftena kanske känns lite långt borta? Inte helt bestämt vilka dagar inläggen kommer ut, men håll utkik under veckan!

Hur ser din söndag ut? Vad gör du nästa vecka?

Leave a Comment