fbpx

Sökoptimera bloggen för att få fler besökare

Ny vecka, nya möjligheter och ett nytt, lite annorlunda tema på bloggen! Egentligen har inte veckans tema så självklar anknytning till det jag brukar skriva om, men jag kände ett kall att dela med mig av de verktyg och tips som jag lärt mig under det senaste halvåret kring att sökoptimera bloggen och öka besökare och sidvisningar. Det är många som bloggar idag och för att synas i mängden gäller det inte bara att skriva bra saker, fotografera fint eller ha en intressant nisch, det gäller också att behärska lite andra administrativa bitar för att synas högt i sökmotorer och liknande. Senare i veckan tänkte jag skriva mer om mina tips, bland annat att kommentera hos andra och vad som gör att jag tycker en blogg är bra eller inte. Håll utkik på onsdag och fredag!

Jag tänkte börja med att visa lite siffror kring min egen bloggs besökare och utvecklingen under de senaste tre månader. Jag har hämtat min statistik från Google Analytics som är ett bra verktyg för att hålla koll på sin statistik. Mer information om vilka rapporter jag har använt i GA hittar du under respektive diagram lite längre ner. Ett annat redskap som jag använder mer till vardags är Statistik-funktionen i tillägget Jetpack som finns på WordPress. Ett enklare redskap som jag kikar in på dagligen för att följa min statistik. Jetpack räknar users och sessioner lite annorlunda än vad Analytics gör, jag är inte helt insatt i skillnaderna. Analytics använder jag lite mer sällan och för att kolla av mer veckovis eller månadsvis.

Om du inte har Google Analytics anslutet till din blogg så kan du enkelt göra det via ett Google-konto och det finns flertalet enkla beskrivningar hur du går tillväga om du söker på tex "installera Google Analytics".

User = besökare, men en besökare kan visas som flera olika users om besökaren till exempel besöker din sida med olika enheter, såsom dator, mobil eller surfplatta.

Sessions = antal besök som en användare gör. Sessions tycker jag själv kan vara lite knepigt att förstå, här kan du få lite mer exakt förklarat på en hjälpsida om sessions på Google Analytics. Sessions kan avslutas och startas om på nytt på lite olika sätt, beroende på tidsintervall, dygn och så vidare. Om du vill nörda ner dig lite mer så beskrivs sessions brytpunkter på denna hjälpsida om Google Analytics.

Det går också att hitta statistik på antal klick/sidvisningar i Google Analytics. Innan en har fått koll på vad som är vad och hur det räknas i olika statistikprogram så kan det lätt bli lite rörigt. Här finns en till sida på hjälpsidan för Google Analytics som tar upp lite skillnader på just besökare, sessions och klick och även varför statistiken mellan dessa skiljer sig beroende på användares beteende.

user session nov-jan
Denna statistik har jag fått fram via Audience / Overview och sedan skrivit upp users och session månad för månad. Datumintervallerna bestämmer jag själv med hjälp av funktionen längst uppe till höger i Google Analytics. Diagrammet har jag sedan gjort med hjälp av Excel. Väldigt spännande att se sen när hela januari har gått vad jag landar på i ökning!
rapport 1
I bilden ovan har jag satt en liten knappnål på de parametrar jag har ändrat och använt!
besökare sökmotor social media nov-jan
Här har jag använt mig av siffror under Acquisition / All traffic / Channels och skrivit upp siffrorna månad från månad på samma sätt som i förra diagrammet. Som sagt, hela januari är inte klar än så det är en lite missvisande dipp på inflödet från sökmotorerna i detta diagram!
rapport 2
Under Channels finns det också fler rubriker, de som kommit till din blogg direkt (direct) eller via någon annan hänvisning (referral). Det går också att klicka på varje rubrik för att se mer, under Social kan du tex se hur många som kommer från Facebook respektive Instagram.

Lär dig SEO!

Det jag tänkte skriva mer om i det här inlägget är hur jag har jobbat för att få min statistik att öka. Det jag framförallt ser ger en ökning är flödet från sökmotorer till min blogg. Det är otroligt spännande att se vilka sidor som besöks och hur besökare hittar in till min blogg. Många gånger ser jag inte exakt vilka sökord som har använts (många har det dolt i sin webläsare som integritetsskydd), men eftersom jag ser vilka sidor som har besökts så kan jag ändå ana vad besökarna har varit intresserade av. Det är också SEO-arbetet som jag har jobbat mycket med under det senaste halvåret, tidigare hade jag ingen aning om vad det var. SEO står för Search Engine Optimisation och på svenska brukar det kallas sökmotoroptimering.

Yoast SEO

Om du använder dig av WordPress så finns det ett tillägg som heter Yoast SEO. Det redskapet ger dig tillgång till de vanligaste verktygen som du behöver för att ta kontroll över din bloggs sökmotoroptimering. Yoast signalerar snabbt och enkelt med hjälp av färgkoder/trafikljus om den tycker att du lyckats med din sökmotoroptimering på varje inlägg som du skriver.

Mitt tips är att du väljer ut de punkter som du tror mest på och sedan inte stirrar dig blind på färgkoderna, jag använde färgkodningen framförallt i början för att lära mig knepen. Numera optimerar jag inte exakt alla inlägg på samma sätt, utan använder mest Yoast som en liten påminnare och skummar igenom tipsen de kommer med och kollar av så jag inte missat någonting uppenbart.

yoast seo
Det som händer när du installerar Yoast är att du längst ner i inläggsskrivaren får en liten checklista på saker som du kan göra för att arbeta med din SEO
yoast seo 2
Du får också ett litet trafikljus som du kan kika på för att se hur du ligger till i sökmotoroptimeringen enligt Yoast. Trafikljuset hittar du vid publicera-knappen

SEO - fokus-nyckelord och taggar

För att optimera ditt inlägg så rekommenderar jag att du först funderar på vad det är du vill förmedla med ditt inlägg. Om du ska skriva ett inlägg om till exempel sökmotoroptimering, som i mitt fall, så bör fokus-nyckelordet vara någonting som du tror att användare skulle skriva i Google när de vill sökoptimera sin blogg. Jag brukar då prova lite olika Google-sökningar innan jag bestämmer mig för mitt nyckelord. Det skulle till exempel kunna vara "sökoptimera blogg".

Jag brukar också kika längst ner på Google-sidan och se vad jag får för fler förslag kring mitt sökord. Jag har någon gång lärt mig att det kan vara bra att skriva in något av dessa som en tagg på ditt inlägg för att optimera ytterligare, vet dock inte om det är optimalt eller inte. Läste ett väldigt intressant inlägg om just taggar/etiketter häromdagen. Hittade inlägget via Vegokäk.se och inlägget heter "Använd taggar på rätt sätt för ökad synlighet". Jag har inte börjat jobba på det sättet än, men kommer definitivt börja göra det på ett eller annat sätt!

sökord google
Här är Googles relaterade sökningar till sökorden "sökoptimera blogg"
taggar
Om någon av Googles relaterade sökningar till mitt nyckelord känns relevant i mitt tycke så lägger jag in det som en tagg på mitt inlägg

SEO - rubrik och länk

När du väl har bestämt dig för vad ditt nyckelord är så bör det här nyckelordet återkomma på några väl valda ställen i inlägget. Jag är oftast lite rörig i mitt inläggsskrivande innan jag har fått ordning på alla parametrar och repetitioner av fokusord, så det kan hända att jag får skriva om både rubrik och länknamn till inlägget några gånger innan jag publicerar och är klar. För enligt det jag har lärt mig bör nyckelordet som vi nu har valt återkomma i någon form i rubriken till inlägget vi har skrivit plus i länken till inlägget. OBS! Tänk på att inte ändra länken till ditt inlägg om du har publicerat inlägget, det kan skapa brutna länkar om någon har länkat till ditt inlägg på något sätt, vilket inte leder till bonuspoäng i sökoptimerandet. Gäller framförallt om du börjar gå igenom gamla inlägg som du vill sökoptimera, på gamla inlägg kan du ändra en del saker för att bli rankade högre, men rör inte länknamnet!

seo rubrik lank
Om jag bestämmer mig för att mitt fokusord kommer vara "sökoptimera blogg" så bör jag byta både rubrik och permalänk till mitt inlägg!

SEO - edit snippet/metabeskrivning

Längst ner i inläggskrivaren under Yoast SEO så finns det en knapp där det står "Edit snippet", där fyller du i en kort beskrivning vad ditt inlägg handlar om. I den beskrivningen vill du få med nyckelordet som du har valt. Den här beskrivningen kallas metabeskrivning och den syns framförallt när du delar ett inlägg på Facebook. Försök även göra denna beskrivning intressant så att FB-användare som ser ditt inlägg blir nyfikna på att läsa mer! Det kan också vara den här beskrivningen som visas i Google när din blogg kommer upp som alternativ när användare söker på dina nyckelord till inlägget (kan se lite olika ut hur Google väljer att länka till din blogg)!

sökoptimera-bloggen

SEO - övriga snabba tips

Det jag gått igenom hittills är basen, sen finns det några andra snabba tips som du kan lägga till för att sökoptimera dina inlägg ännu mer:

  • Bilder: klicka på din bild, tryck på pennan/redigera bildinställningar och lägg till ditt fokusord under "alt text". Det rekommenderas också att döpa din bild till relevanta sökord, alternativt fokusordet. Bildtiteln brukar jag inte orka ändra, men "alt text" jobbar jag mycket med! Det går också att lägga till ditt fokusord under "alt text" direkt när du lägger in bilden i inlägget om du kommer ihåg!
  • Rubriker: använd ditt fokusord i någon rubrik i själva inlägget. Om jag inte kunnat få in mitt fokusord i inlägget på något smidigt sätt så brukar jag försöka få med det i en avslutande fråga i inläggets slut (som jag till exempel gör även i det här inlägget).
  • Yoast SEO brukar tipsa om att få med fokusordet i första stycket av ett inlägg. Det brukar jag ha svårast för, jag tycker det ofta känns konstlat och jag har ofta en inledande text som handlar om någonting annat, något allmänt, så denna brukar jag själv hoppa över, men ibland får jag in det.

Brukar du också sökoptimera bloggen för att bli rankad högre på sökmotorerna? Har du några fler tips?

Gillade du inlägget? Dela det gärna till andra:

Mer från Anna Vildkraft:

gratis-vildkraft

GUIDE

5 gratis tips

Med de här fem tipsen ökar du din förmåga att känna in din kropps signaler = bättre relation till dig själv och starkare gränssättning i ditt liv.

prestation-videoserie

VIDEO

Trestegsmetoden

Här presenteras Vildkrafts trestegsmetod utifrån “det-där-jävla” presterandet i tre videos tillsammans med uppgifter till dig.

Produktbilder i läsplatta (1)

UTMANING

21 dagar

Från tidsbrist till bättre självkänsla på 21 dagar! Metoden som revolutionerat livet för de många som fått ta del av den tidigare.

Mer från Anna Vildkraft:

gratis-vildkraft

GUIDE

5 gratis tips

Med de här fem tipsen ökar du din förmåga att känna in din kropps signaler = bättre relation till dig själv och starkare gränssättning i ditt liv.

prestation-videoserie

VIDEO

Gratis video-serie

I tre delar får du ta del av Vildkrafts tre-stegs-metod. Här presenteras metoden utifrån “det-där-jävla” presterandet i tre videos tillsammans med uppgifter till dig.

Produktbilder i läsplatta (1)

UTMANING

21 dagar utmaning

Från tidsbrist till bättre självkänsla på 21 dagar! Steg-för-steg får du ta del av metoden som revolutionerat livet för de många som fått ta del av den tidigare.

0 0 röster
Inläggets betyg
Prenumerera
Meddela mig vid
guest

19 Kommentarer
Äldst
Nyast Most Voted
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer

Väldigt intressant och matnyttigt! Tack!

Victoria

Så skönt att du hjälper mig så mycket? Kram på dig!

Sanna Rosell

Bra, konkreta och lättförståeliga tips! Har fått både jaha- och aha-upplevelser, bland annat dundermissen jag just har gjort med att uppdatera gamla inlägg… och ändrat länknamnet. Ooops. Har du fler tips hur man uppdaterar gamla inlägg ur SEO-synpunkt?

Sanna

Tack för svar! Ja, SS har kategorier och taggar vilket gör det lättare för seo-tänket. Ska testa att länka till gamla inlägg, smart idé!

Sanna Rosell

Testar bara om min länkadress funkar i ny kommentar…

Pernilla Lantz

Mycket bra skrivet och nyttigt att läsa för att bli bättre på det man gör 🙂

Paulina Gunnardo

Tack för bra tips! Nu ska jag in och läsa hos Annie på Vegokäk 🙂

Maria Björkman

Jättebra inlägg Anna, tack! Hur ser du på statistiken på Google Analytics vs. WordPress egen statistik? Jag tycker ofta den senare är enklare att läsa av, men siffrorna är inte desamma som på GA. Har du några tankar kring det här?

[…] självaste grundstommen. Jag har tidigare i veckan tipsat om hur du förbättrar din ranking på sökmotorerna genom SEO och om att lämna spår hos andra genom kommentarer. Alla inlägg som jag skriver om att skriva […]

Toppenbra inlägg! En hel del hade jag redan koll på, men en hel del nytt har jag lärt mig! Tack för tips! Nu ska jag t ex försöka orka googla på tänkta sökord innan jag väljer.

Önskar dig en trevlig helg!

Kram Lena

[…] självaste grundstommen. Jag har tidigare i veckan tipsat om hur du förbättrar din ranking på sökmotorerna genom SEO och om att lämna spår hos andra genom kommentarer. Alla inlägg som jag skriver om att skriva […]

OM MIG

Som samtalsterapeut & coach hjälper jag dig att hitta mod och tid att möta det som är du, dina känslor och behov.

Anna-Vildkraft
19
0
Vad tänker du? Dela gärna med dig i kommentarsfältet!x
()
x

Sök på vildkraft.se

Här kan du söka rätt på det du letar efter! Som ett google, fast bara här på vildkraft.se

Om du ändå inte hittar det du letar efter kan du alltid maila anna@vildkraft.se så får du hjälp inom kort!