Ny vecka, nya möjligheter och ett nytt, lite annorlunda tema på bloggen! Egentligen har inte veckans tema så självklar anknytning till det jag brukar skriva om, men jag kände ett kall att dela med mig av de verktyg och tips som jag lärt mig under det senaste halvåret kring att sökoptimera bloggen och öka besökare och sidvisningar. Det är många som bloggar idag och för att synas i mängden gäller det inte bara att skriva bra saker, fotografera fint eller ha en intressant nisch, det gäller också att behärska lite andra administrativa bitar för att synas högt i sökmotorer och liknande. Senare i veckan tänkte jag skriva mer om mina tips, bland annat att kommentera hos andra och vad som gör att jag tycker en blogg är bra eller inte. Håll utkik på onsdag och fredag!
Jag tänkte börja med att visa lite siffror kring min egen bloggs besökare och utvecklingen under de senaste tre månader. Jag har hämtat min statistik från Google Analytics som är ett bra verktyg för att hålla koll på sin statistik. Mer information om vilka rapporter jag har använt i GA hittar du under respektive diagram lite längre ner. Ett annat redskap som jag använder mer till vardags är Statistik-funktionen i tillägget Jetpack som finns på WordPress. Ett enklare redskap som jag kikar in på dagligen för att följa min statistik. Jetpack räknar users och sessioner lite annorlunda än vad Analytics gör, jag är inte helt insatt i skillnaderna. Analytics använder jag lite mer sällan och för att kolla av mer veckovis eller månadsvis.
Om du inte har Google Analytics anslutet till din blogg så kan du enkelt göra det via ett Google-konto och det finns flertalet enkla beskrivningar hur du går tillväga om du söker på tex "installera Google Analytics".
User = besökare, men en besökare kan visas som flera olika users om besökaren till exempel besöker din sida med olika enheter, såsom dator, mobil eller surfplatta.
Sessions = antal besök som en användare gör. Sessions tycker jag själv kan vara lite knepigt att förstå, här kan du få lite mer exakt förklarat på en hjälpsida om sessions på Google Analytics. Sessions kan avslutas och startas om på nytt på lite olika sätt, beroende på tidsintervall, dygn och så vidare. Om du vill nörda ner dig lite mer så beskrivs sessions brytpunkter på denna hjälpsida om Google Analytics.
Det går också att hitta statistik på antal klick/sidvisningar i Google Analytics. Innan en har fått koll på vad som är vad och hur det räknas i olika statistikprogram så kan det lätt bli lite rörigt. Här finns en till sida på hjälpsidan för Google Analytics som tar upp lite skillnader på just besökare, sessions och klick och även varför statistiken mellan dessa skiljer sig beroende på användares beteende.
Lär dig SEO!
Det jag tänkte skriva mer om i det här inlägget är hur jag har jobbat för att få min statistik att öka. Det jag framförallt ser ger en ökning är flödet från sökmotorer till min blogg. Det är otroligt spännande att se vilka sidor som besöks och hur besökare hittar in till min blogg. Många gånger ser jag inte exakt vilka sökord som har använts (många har det dolt i sin webläsare som integritetsskydd), men eftersom jag ser vilka sidor som har besökts så kan jag ändå ana vad besökarna har varit intresserade av. Det är också SEO-arbetet som jag har jobbat mycket med under det senaste halvåret, tidigare hade jag ingen aning om vad det var. SEO står för Search Engine Optimisation och på svenska brukar det kallas sökmotoroptimering.
Yoast SEO
Om du använder dig av WordPress så finns det ett tillägg som heter Yoast SEO. Det redskapet ger dig tillgång till de vanligaste verktygen som du behöver för att ta kontroll över din bloggs sökmotoroptimering. Yoast signalerar snabbt och enkelt med hjälp av färgkoder/trafikljus om den tycker att du lyckats med din sökmotoroptimering på varje inlägg som du skriver.
Mitt tips är att du väljer ut de punkter som du tror mest på och sedan inte stirrar dig blind på färgkoderna, jag använde färgkodningen framförallt i början för att lära mig knepen. Numera optimerar jag inte exakt alla inlägg på samma sätt, utan använder mest Yoast som en liten påminnare och skummar igenom tipsen de kommer med och kollar av så jag inte missat någonting uppenbart.
SEO - fokus-nyckelord och taggar
För att optimera ditt inlägg så rekommenderar jag att du först funderar på vad det är du vill förmedla med ditt inlägg. Om du ska skriva ett inlägg om till exempel sökmotoroptimering, som i mitt fall, så bör fokus-nyckelordet vara någonting som du tror att användare skulle skriva i Google när de vill sökoptimera sin blogg. Jag brukar då prova lite olika Google-sökningar innan jag bestämmer mig för mitt nyckelord. Det skulle till exempel kunna vara "sökoptimera blogg".
Jag brukar också kika längst ner på Google-sidan och se vad jag får för fler förslag kring mitt sökord. Jag har någon gång lärt mig att det kan vara bra att skriva in något av dessa som en tagg på ditt inlägg för att optimera ytterligare, vet dock inte om det är optimalt eller inte. Läste ett väldigt intressant inlägg om just taggar/etiketter häromdagen. Hittade inlägget via Vegokäk.se och inlägget heter "Använd taggar på rätt sätt för ökad synlighet". Jag har inte börjat jobba på det sättet än, men kommer definitivt börja göra det på ett eller annat sätt!
SEO - rubrik och länk
När du väl har bestämt dig för vad ditt nyckelord är så bör det här nyckelordet återkomma på några väl valda ställen i inlägget. Jag är oftast lite rörig i mitt inläggsskrivande innan jag har fått ordning på alla parametrar och repetitioner av fokusord, så det kan hända att jag får skriva om både rubrik och länknamn till inlägget några gånger innan jag publicerar och är klar. För enligt det jag har lärt mig bör nyckelordet som vi nu har valt återkomma i någon form i rubriken till inlägget vi har skrivit plus i länken till inlägget. OBS! Tänk på att inte ändra länken till ditt inlägg om du har publicerat inlägget, det kan skapa brutna länkar om någon har länkat till ditt inlägg på något sätt, vilket inte leder till bonuspoäng i sökoptimerandet. Gäller framförallt om du börjar gå igenom gamla inlägg som du vill sökoptimera, på gamla inlägg kan du ändra en del saker för att bli rankade högre, men rör inte länknamnet!
SEO - edit snippet/metabeskrivning
Längst ner i inläggskrivaren under Yoast SEO så finns det en knapp där det står "Edit snippet", där fyller du i en kort beskrivning vad ditt inlägg handlar om. I den beskrivningen vill du få med nyckelordet som du har valt. Den här beskrivningen kallas metabeskrivning och den syns framförallt när du delar ett inlägg på Facebook. Försök även göra denna beskrivning intressant så att FB-användare som ser ditt inlägg blir nyfikna på att läsa mer! Det kan också vara den här beskrivningen som visas i Google när din blogg kommer upp som alternativ när användare söker på dina nyckelord till inlägget (kan se lite olika ut hur Google väljer att länka till din blogg)!
SEO - övriga snabba tips
Det jag gått igenom hittills är basen, sen finns det några andra snabba tips som du kan lägga till för att sökoptimera dina inlägg ännu mer:
- Bilder: klicka på din bild, tryck på pennan/redigera bildinställningar och lägg till ditt fokusord under "alt text". Det rekommenderas också att döpa din bild till relevanta sökord, alternativt fokusordet. Bildtiteln brukar jag inte orka ändra, men "alt text" jobbar jag mycket med! Det går också att lägga till ditt fokusord under "alt text" direkt när du lägger in bilden i inlägget om du kommer ihåg!
- Rubriker: använd ditt fokusord i någon rubrik i själva inlägget. Om jag inte kunnat få in mitt fokusord i inlägget på något smidigt sätt så brukar jag försöka få med det i en avslutande fråga i inläggets slut (som jag till exempel gör även i det här inlägget).
- Yoast SEO brukar tipsa om att få med fokusordet i första stycket av ett inlägg. Det brukar jag ha svårast för, jag tycker det ofta känns konstlat och jag har ofta en inledande text som handlar om någonting annat, något allmänt, så denna brukar jag själv hoppa över, men ibland får jag in det.
Väldigt intressant och matnyttigt! Tack!
Vad roligt att du gillade det Annie! Tack för din kommentar 😀 /Anna
Så skönt att du hjälper mig så mycket? Kram på dig!
Hihi! :* Kram tillbaka! <3
Bra, konkreta och lättförståeliga tips! Har fått både jaha- och aha-upplevelser, bland annat dundermissen jag just har gjort med att uppdatera gamla inlägg… och ändrat länknamnet. Ooops. Har du fler tips hur man uppdaterar gamla inlägg ur SEO-synpunkt?
Vad kul att du gillade inlägget! Jaaa, det där med att börja uppdatera lite gamla länkadresser gjorde jag också misstaget innan jag hittade rekommendationen att inte gör så 😛
Jag har inga fler direkta tips på att uppdatera gamla inlägg, förutom att göra alla punkter förutom länkadressen. Men tänkte på en sak ändå, har du möjlighet till etiketter/taggar på SS? Om du inte använt det tidigare i de gamla inläggen så kanske det skulle vara SEO-positivt att lägga till nåt bra system? Bara en gissning 🙂
Tack för svar! Ja, SS har kategorier och taggar vilket gör det lättare för seo-tänket. Ska testa att länka till gamla inlägg, smart idé!
Just ja! Kom på en annan grej som jag tror kan vara bra för att stärka gamla inlägg, det är ju att länka till dem på ett relevant sätt i nya inlägg. Inlänkar är ju bra generellt, men gissar att det även stärker inläggen i sig, speciellt om du går igenom och uppdaterar dem efter SEO-konstens alla regler 🙂
Testar bara om min länkadress funkar i ny kommentar…
Mycket bra skrivet och nyttigt att läsa för att bli bättre på det man gör 🙂
Tack för bra tips! Nu ska jag in och läsa hos Annie på Vegokäk 🙂
Vad kul att du gillade det! 😀 Tyckte det var väääldans intressant att läsa på kring det där med etiketterna, fick verkligen en ny syn på det mot hur jag använt det tidigare. Ska bara rent praktiskt börja tänka om nu! 😛
Jättebra inlägg Anna, tack! Hur ser du på statistiken på Google Analytics vs. WordPress egen statistik? Jag tycker ofta den senare är enklare att läsa av, men siffrorna är inte desamma som på GA. Har du några tankar kring det här?
Tack Maria! Vad kul att du gillade det!
Jag kan hålla med om att WordPress statistik är enklare att snabbt läsa av! Och som sagt, det är det jag använder dagligdags för att hålla koll på vilka sidor och inlägg som besöks. Jag tror att anledningen till att de skiljer sig har någonting med att sessions i GA är besök (beteende/interaktion från en besökare) och att i WordPress så visar de sidvisningar. Exakt vad det innebär för skillnad är jag inte helt hundra på. Jag tror att du kan få fram sidvisningar i GA också och då är det HITS du ska kika på. Blir lätt lite krångligt när en börjar jämföra päron och äpplen och inte riktigt har koll på vad som är vad, haha!
Jag uppdaterade inlägget lite i inledningen där jag pratar om users & sessions. Kände att jag behövde förtydliga lite när jag surfade runt lite och funderade på din fråga Maria! 🙂 Till exempel tycker jag denna hjälpsida var ganska intressant: https://support.google.com/analytics/answer/1257084#pageviews_vs_unique_views
[…] självaste grundstommen. Jag har tidigare i veckan tipsat om hur du förbättrar din ranking på sökmotorerna genom SEO och om att lämna spår hos andra genom kommentarer. Alla inlägg som jag skriver om att skriva […]
Toppenbra inlägg! En hel del hade jag redan koll på, men en hel del nytt har jag lärt mig! Tack för tips! Nu ska jag t ex försöka orka googla på tänkta sökord innan jag väljer.
Önskar dig en trevlig helg!
Kram Lena
Vad kul att du fick lite nya tips! Nånstans får en väl värdera sin tid och välja vilka tips som en tror kan vara värt att lägga ner tid på 🙂 Vet att Linda skrivit ett bra inlägg kring olika typer av blogginlägg (undra om det ligger på influencersofsweden-bloggen kanske?) och hur mycket en kan tänkas lägga ner på varje inlägg. Det tyckte jag var ett bra tankesätt att tänka att ALLA min inlägg kanske inte behöver optimeras till sökmotorerna 🙂
Trevlig helg till dig också Lena!
Kram från
Anna
[…] självaste grundstommen. Jag har tidigare i veckan tipsat om hur du förbättrar din ranking på sökmotorerna genom SEO och om att lämna spår hos andra genom kommentarer. Alla inlägg som jag skriver om att skriva […]