Att starta eget företag är någonting jag drömt om längre än vad jag kan minnas. Jag blev påmind om hur länge jag haft det i mitt sikte när jag läste en artikel nyligen med mig själv. Den skrevs på hösten efter att jag slutade gymnasiet, det vill säga hösten 2002. Där avslutades artikeln med en fråga om hur jag trodde framtiden såg ut, mitt svar löd att jag såg mig själv starta eget i framtiden, även om jag inte visste inom vilken bransch.
I mitt CV kan jag läsa att jag 2006 gick en starta eget-kurs på Startcentrum i Örebro. En kurs som jag minns att jag "tjatade" mig till för att jag var så otroligt nyfiken på att veta mer om eget företagande. Då var min affärsidé att jag skulle skapa en hemsida, eller var det en tidning (?) till och med, som handlade om vegetarisk matlagning. På den tiden levde jag ganska knapert och hade endast en timanställning inom handeln. Jag hade en bil som knappt var värd några tusenlappar och delade en hyra runt 3000-4000 kr på två. Det kändes lite som ett hån när de på kursen pratade om att när en startar eget så får en räkna med att skära ner på sina kostnader. Fanns liksom inte så mycket att skära ner på. Och någon vegetarisk tidning skapade jag aldrig...
Allt medan åren har gott så har de där tankarna om att starta eget funnits med mig och levt i mina drömmar. Problemet har egentligen bara varit att hitta själva affärsidén. Hitta någonting jag vågar luta mig mot, tror på och sedan ta steget ut i det okända. Tada! Med startdatum 20 maj 2016 så har jag härmed blivit egen företagare. 20 maj 2016 startade jag äntligen min enskilda firma!
Eftersom det kan vara mycket att tänka på inför att starta eget så tänkte jag i detta inlägg berätta lite mer om hur jag har gått till väga och de tips jag hittills fångat upp! Att tänka på är att tipsen gäller för enskild firma, aktiebolag eller andra bolagsformer har jag ännu ingen erfarenhet av.
STARTA EGET - REGISTRERA:
Jag använde mig av Verksamt.se för att registrera mitt företag. Allting är väldigt enkelt uppbyggt och om det är några termer som du inte förstår så finns det förklaringar på det mesta. I processen fyller du i ditt förväntat resultat under första året. Tänk på att det är dina intäkter minus kostnader och att det är okej att skriva siffran 0 här om du till exempel vet med dig att du kommer ha mycket kostnader i början och inte förväntar dig vinst. Det är denna summa som ligger som grund för din preliminärskatt som du betalar månadsvis till Skatteverket. Det går också att via Skatteverket ändra dessa siffror om du ser att siffrorna du skrev in här inte kommer stämma, det gör du enkelt genom att skicka in en preliminär inkomstdeklaration. Om du håller Skatteverket uppdaterat kring din prognos i företaget så undviker du att betala in för lite, eller för mycket preliminärskatt.
Det är också på Verksamt.se som du ansöker om F-skatt och momsregistrerar dig.
STARTA EGET - INFORMATIONSTRÄFFAR
Jag har varit på två besök på Skatteverket sedan jag registrerade mitt företag. De har enligt min erfarenhet väldigt bra och kostnadsfria informationsträffar kring olika teman beroende på vad just du är i behov av. Jag har passat på att gå på informationsträffarna om Enskild firma och Moms. Jag fick med mig mycket bra och matnyttig information. Om du ändå inte tycker att du har fått tillräckligt med information kring ditt företagande och sådant som har med Skatteverket att göra så kan du även kostnadsfritt boka cirka en timma med en handläggare. Jag tänkte göra det, men efter de två träffarna kände jag mig nöjd och fullmatad för tillfället.
STARTA EGET - BOKFÖRING
Jag har i och med mitt intresse för företagande med mig ganska mycket i bagaget kring bokföring, även om det känns nervöst och pirrigt att göra det på riktigt och stå på egna ben nu. Hur gör jag "in action" egentligen? Nu för tiden verkar det finnas väldigt bra redskap som är internetbaserade. Fördelen med dem är att du alltid kommer åt din bokföring om du har tillgång till internet. Om din dator kraschar, byts ut eller liknande så är du inte beroende av ett program på just din dator. Jag har testat runt lite på olika sidor eftersom de erbjuder gratis-perioder i bokföringsprogrammen. De jag har testat är Zervant, E-conomic och Visma Eekonomi. Jag har inte gjort några större tester och jag har ingen stor erfarenhet i frågan, men jag fastnade för Visma och tror att det är det jag har bestämt mig för att köra. De hade ett användarvänligt gränssnitt, jag förstod vad jag höll på med och det jag inte förstod kunde jag ta reda på i hjälpen.
--------------
Detta inlägg är skrivet helt och hållet av mig och utan samarbetspartner. Inlägget är baserade på mina egna personliga erfarenheter och åsikter, precis som du alltid kan förvänta dig här på bloggen. Om du har tips, råd eller tankar i ämnet så välkomnar jag dem och uppdaterar inlägget om jag anser dem relevanta för inlägget! Mer information om min PR-policy hittar du här.