medberoende

Tips inför att gå i terapi

In Samtalsterapeut by Anna - VildkraftLeave a Comment

Att börja gå i terapi kan vara ett stort och svårt beslut att ta. Kanske känns det läskigt att öppna upp ditt innersta för någon som du från början inte känner? Hur kommer det gå till egentligen? Och vad förväntas av dig? Eller kanske dyker den klassiska “Jag mår ju inte så dåligt…” upp varje gång du tänker att du ska ta dig för att boka en tid?

I det här inlägget kan du läsa några tips som både kan hjälpa dig att ta beslutet och även få dig lite tryggare inför varje terapisamtal. Om du fortfarande har frågor efter du har läst det här inlägget får du gärna boka in 20 min gratis konsultation hos mig på Vildkraft.

tips-ga-terapi

Att gå i terapi är att bli din egen bästa vän, att se och respektera dina egna gränser och känslor

Tips 1 – ta beslut att gå i terapi

Jämför dig inte med andra. Du har din resa, dina utmaningar och dina känslor. Oavsett hur stora eller små du anser att dina problem må vara i förhållande till andra så är det saker som DU ser som utmaningar i DITT liv. Ge dig själv möjligheten att skapa större självmedkänsla till dig själv genom att investera tid (och pengar) i någon form av terapisamtal om det är någonting som finns med som önskan eller längtan i ditt liv.

Om jag fick önska så raderar du tanken “Jag mår ju inte lika dåligt som andra jag känner, jag ska nog inte gå i terapi”. Du har ditt liv. De andra har sitt. Du har din historia och dina utmaningar som du har chansen att se i vitögat och bli sams med under en terapiprocess.

Tips 2 – Förbered dig, men kanske inte så som du tror

Förbered dig inför terapisamtalet, men inte genom att skriva en fast agenda. Det bästa du kan göra inför ett terapisamtal är att ha god tid på dig och varva ner. Meditera gärna 15 minuter innan ditt terapisamtal börjar. Det gör att du är mer i kontakt med dig själv redan innan samtalet börjar. Många kan bli lite nervösa och stela inför ett samtal, vilket gör att första tiden av samtalet går åt till att komma ner i varv.

Det är såklart helt okej att vara nervös inför terapisamtalet, det du gör genom meditationen innan är att du släpper lite av tankar, logik och huvud innan samtalet och låter dig själv landa i kroppen. Då är det också lättare att känna och prata om känslorna och förnimmelserna i din kropp under samtalet.

 

 

Det här klippet kan du tex lyssna på inför ett samtal

 

 

Tips 3 – prata mindre än vad du tror

“Jag pratar så mycket med mina vänner så jag behöver nog inte gå i terapi”

Det kan säkert vara sant. Du pratar säkerligen massor med dina vänner och det är jättebra om du har vänner som du kan prata med om det mesta. Men terapi går inte bara ut på att prata. Prata och tänka kring det vi varit med om i livet är de flesta ganska vana vid. Däremot kan vi behöva lära oss att känna in vår kropp och tolka kroppens signaler bättre.

Många jag möter i terapisamtal har en lång lista på vad de vill prata om under samtalet och pratar fort för att hinna berätta så mycket som möjligt. Tanken är kanske god, men istället för att samtalet blir effektivt, som många tror, blir samtalet nästintill “ineffektivt”. Du fortsätter i samma hjulspår som du brukar. Du pratar eller gör saker fortare för att hinna med mer på kort tid.

Min erfarenhet är snarare tvärtom, ju mindre du pratar under ett samtal, ju mer resultat kommer du få. Vi behöver ofta öva på att andas långsammare, prata långsammare och ge tid för känslorna att ta plats.

Tystnaden är en av terapins nycklar.

Vad händer om jag inte fyller tomrummet med en massa prat?

Vad händer om jag faktiskt lyssnar på rösten och känslorna innanför den muntliga rösten?

Tips 4 – försök inte vara duktig

Försök inte lista ut vad du ska säga eller vad din terapeut vill höra. Det bästa du kan göra i ett terapisamtal är att fokusera på dig. Fokusera på vad som dyker upp inuti dig och prata om det, känn det som dyker upp. Så fort du försöker vara på ett speciellt sätt eller fundera på vad terapeuten tänker om dig och det du berättar tappar du fokus på dig själv och dina egna behov.

I terapirummet finns det plats och utrymme för dig att vara du. Lägg “duktiga” du och “prestationshetsen” åt sidan för en stund och våga möt andra delar av dig själv.

Tips 5 – du är inte hopplös

Jag har själv suttit i terapisamtal och tänkt tankar kring “Det här går nog inte att lösa, just mina omständigheter är extra krångliga”. Och ja, dina omständigheter är alltid unika, för du lever DITT liv, men du är inte hopplös. Den gemensamma nämnaren för alla oss som går i terapi är att vi behöver stärka relationen till oss själva och bygga en stabilare självkänsla. Det är den röda tråden. Sen har vi alla olika omständigheter som är mer eller mindre invecklade.

Tips 6 – våga vara i nuet

Om du vågar så finns det en extremt effektiv nyckel att ta till i samtal med en annan person. Denna nyckel handlar om att våga vara i nuet. Våga betrakta det som händer i dig precis nu, precis i det här ögonblicket och mötet med en annan människa. Om du känner obehag inför att berätta dina innersta tankar och känslor för terapeuten, berätta det! Berätta om du får en känsla av att bli bedömd och granskad. Berätta om du känner dig nervös när terapeuten ställer frågor. Berätta om du upplever prestationsångest eller vill vara duktig inför terapeuten. Det här är högst troligtvis inga unika tankar och känslor i bara terapisamtalet, det är säkerligen beteendemönster som du har utanför terapirummet också. Om du i terapisamtalet och i mötet med din terapeut vågar prata om just det här kommer du åt dina grundproblem på ett till synes enkelt sätt.

Sen är det sällan lika enkelt att genomföra. För det är läskigt och sårbart att prata om nuet och det som finns mellan två människor i ögonblicket.

Men vågar du, gör det!

En bra terapeut möter dig med lyhördhet och öppenhet även inför saker som rör er i nuet.

Vill du påbörja en terapiprocess?

Vad tyckte du om dessa sex stycken tips? Gav de dig några svar på frågor kring terapi som du burit på? Hos Vildkraft finns det olika sätt att påbörja en process, alla tjänster finns samlade i menyn under Tjänster. Love Community är för dig som vill skaffa ett “själsligt gymkort” och starta din process genom att dela med dig av dig själv tillsammans med andra i en grupp. Vildkraft – VIP är för dig som vill kick-starta en förändring med en heldag och sedan jobba vidare på egen hand, ett uppföljningssamtal ingår efter 2-4 veckor. Vildkraft – freedom är för dig som under längre tid vill ha regelbundna samtal och mailkontakt.

Om du funderar över någonting kan du som sagt alltid boka 20 minuter gratis konsultation alternativt skicka mail till anna@vildkraft.se. Det går också bra att klicka dig vidare till kontaktformuläret.

Här ser du lediga tider och kan boka en tid redan idag:

Livesändning om tipsen:

Leave a Comment