Att privatleasa bil

Tidigare i veckan kunde ni läsa på mitt Instagram-konto att jag letade information om att privatleasa bil till mig själv. Där skrev jag också att jag har två sätt att investera i nya saker, antingen spontanköper jag på stört om jag får bra feeling, eller också vill jag veta ALLT innan jag tar beslutet. Det finns i stort sett inget mellanting. Inför veckans bilinvestering blev det det senare alternativet och jag har googlat (svårt att få relevant information och helhetsbilden) och besökt tre olika bilhandlare. Jag älskar själv att få information och tips via blogginlägg och hittade väldigt lite information i ämnet som passade mitt sätt, därför tänkte jag viga detta inlägg till att dela med mig om den information och erfarenhet jag nu fått kring privatleasing av personbil.

Vad innebär privatleasing av bil?

Om jag ska beskriva privatleasing i mer vanliga termer så skulle jag lika gärna kunna säga att jag hyr en bil under en fast period, men under en längre period än vad jag skulle göra om vi gått till biluthyraren inför en semesterweekend eller liknande. Förr var det vanligare att leasa bil endast för företag, men det har blivit vanligare och vanligare att leasa bil även för privatpersoner.

Vad finns det för fördelar med att privatleasa bil?

Anledningen till att jag tyckte att leasa bil kändes som ett bra alternativ är för att jag vill ha ett problemfritt bilägande. För några år sedan köpte jag en relativt ny bil (den var tre år gammal vid inköpet), men min erfarenhet av det köpet är inte så värst bra. Kortfattat så gick det åt mycket pengar till både driftkostnader månadsvis (lån och helförsäkring) plus då och då ganska höga servicekostnader. I ett leasingavtal betalar du en fast månadskostnad under leasingperioden och då ingår även servicebesöken. Oftast pågår perioden under tre år och då har du även en giltig vagnskadegaranti från biltillverkaren och behöver endast ha halvförsäkring på bilen. Om du köper en bil och vill låna pengar till köpet, oavsett om den är sprillans ny eller begagnad så behöver du ha en kontantinsats att lägga in i köpet (när jag köpte för några år sedan så låg den på 20%), vid privatleasing behövs ingen kontantinsats eftersom du hyr bilen, du lånar inte pengar till ett köp.

Vad ska jag tänka på vid privatleasing?

Var extremt noga med att kolla upp vad som ingår i din månadskostnad och vad du får och inte får göra med bilen under perioden. Min nyfunna erfarenhet säger att standardavtalet löper under tre års tid och du får under den perioden oftast köra upp till 4500 mil. Avtalet säger också att under dessa tre år så gäller “normalt slitage”, om du sliter mer på bilen så kan det komma merkostnader när du lämnar tillbaka bilen eftersom bilen då får ett lägre marknadsvärde. Min erfarenhet hittills har varit att bilhandlarna har tydliga listor och förklaringar på vad som ingår i normalt slitage (allt från lackskador, glaspartier och däck). Ställ också frågor kring vad som gäller om du till exempel har husdjur eller liknande, det kan till exempel tillkomma saneringskostnader efter leasingperiodens slut om du kör djur i bilen.

Om du kör mer än 4500 mil under dessa tre år så kommer du vid återlämning få betala en summa för varje mil som du överstigit 4500 mil. Denna summa kan skilja väldigt mycket mellan olika handlare, jag har sett summor mellan 5-12 kr/mil, vilket är ganska stor skillnad. Om du vet med dig på förhand att du kommer köra mer än 1500 mil/år så kan du oftast säga till så höjs månadskostnaden lite grann så slipper du “straffavgiften” i efterhand. Hos en bilhandlare som endast tar 5 kr/överstigande mil så kan det löna sig att chansa på att du inte kör mer än 4500 mil under perioden om du är osäker eller tror att du kommer ligga precis på gränsen, för om du höjer månadskostnaden från start så kan du inte få tillbaka några pengar om du kör mindre än det förhöjda miltalet. Däremot om du leasar bil från en handlare som tar 12 kr/överstigande mil så kan det kanske löna sig att höja månadskostnaden från början om du tror att du kommer överstiga körsträckan under perioden. Min tolkning är att i vissa avtal är det dyrare att betala övermilen i efterhand, än att höja månadsavgiften från start, men om kostnaden är ungefär densamma (som det var i det fallet övermilen kostade 5 kr/mil) så kan det löna sig att lägga undan pengar själv under perioden och betala övermilen i efterhand. Enda lösningen här är att fråga fråga fråga och be handlaren visa med olika räkneexempel så att du kan ta beslut om vad som blir bäst för dig.

När jag hört mig för bland bekanta och även googlat så har det varit många som haft argument mot leasing eftersom det kan bli dyrt i slutändan när du lämnar tillbaka bilen om du har fått skador (onormalt slitage) eller kört mer än 4500 mil (övermil). Argumenten jag har fört med mig själv har varit att oavsett om jag leasar eller köper en bil så kommer onormalt slitage straffa mig ekonomiskt i slutändan. Har jag köpt bilen så kommer marknadsvärdet vara lägre och då kommer jag få ut ett lägre försäljningspris den dagen jag bestämmer mig för att sälja, precis som jag får betala vid onormalt slitage efter en leasingperiod är slut. Många saker som anses som onormalt slitage, tex stenskott med spricka i framrutan eller en krockskadad buckla kan du fixa till med hjälp av försäkringen och endast betala självrisken när olyckan är framme

Jag har även diskuterat detta med de bilhandlare jag pratat med och deras erfarenhet hittills har varit att det är ytterst få, eller inga alls, av de bilarna de fått tillbaka efter leasingperiodens slut som de fått ta ut kostnader för onormalt slitage på. Du väljer själv om du vill lita på dessa ord, kan ju vara så att en bilhandlare är ganska partisk i frågan också… Att tänka på är också att privatleasing ökat i popularitet de senaste åren och peak:en för leasingperioders slut har kanske inte riktigt nåtts än. Ändock har jag gått på mina egna argument att onormalt slitage kommer straffa sig i slutändan oavsett investeringsform.

Tänk också på att när du leasar en bil så är det en sprojlans ny bil du kommer att få använda under leasingperioden. Det innebär oftast en viss leveranstid, beroende på hur viktigt du tycker det är att få välja exakt din färg och extrautrustning som du har behov av. Vissa bilar kan finnas tillgängliga direkt i bilhallen, men då är de ju färdigutrustade och färgen redan bestämd. Om du vill välja exakt allt själv så kan det ta upp till tre månader (kanske längre?) innan du får din leverans. För en otålig människa som jag som vill ha saker nu nu NU när jag väl bestämt mig så är detta lite jobbigt, men hittade till slut en mellanvariant där jag “bara” behöver vänta 6-8 veckor på min pärla!

Vilken bilhandlare ska jag då välja vid privatleasing?

Personligen funderade jag först och främst vilken budget jag har för mitt bilägande. Det har varit min största prioritet under informationssökandet och utifrån det har jag valt bilhandlare som jag tror kan leverera bilar inom budgetens gränser. Jag besökte som sagt tre stycken bilhandlare, även om du är intresserad av endast en modell så kan jag rekommendera att göra besök hos minst två olika bilhandlare. Jag lärde mig väldigt mycket och olika saker på mina besök och olika bilhandlare kan ha olika prissättningar och upplägg på leasingen som kan vara intressant att ta del av. När du sedan går tillbaka till den bilhandlaren som har modellen du är intresserad av så kan du ställa de där sista avgörande frågorna och har du tur kanske du kan få till en bättre deal eller kanske kommit på att du inte vill ha all extrautrustning som ni pratade om i första läget.

Jag tycker också att bemötandet hos bilhandlaren är A och O inför ett köp. Mitt första besök gav inga bra intryck alls, de hade inte speciellt många alternativ som passade in i budgeten och jag fick väldigt snabbt känslan av att säljaren inte tyckte att jag var deras målgrupp. Självklart kan mina känslosprötar ha fel och säljaren kanske inte alls tänkte så, men när jag ska investera så pass mycket pengar så är det viktigt för mig att bemötandet känns hundraprocentigt. I besök två och tre fick jag däremot otroligt bra bemötande och mycket stort engagemang, gott om tid och tålamod med mina frågor.

Vid bilköp generellt från en bilhandlare så vill jag gärna ha den rätta känslan i maggropen utifall jag får problem med bilen och behöver återkomma. Jag tänker också speciellt vid leasing att det är extra viktigt eftersom jag kommer återkomma till bilhandlaren efter tre år och det är också bilhandlaren som kommer bedöma om slitaget på bilen är normalt eller över normalt. Visserligen är kanske inte chansen så stor att du får återkomma till samma säljare vid återlämningen, men ändå viktig parameter för min del!

Detta inlägg är skrivet helt utan samarbeten eller sponsring och baseras helt på egna åsikter, tankar och eget informationssamlande kring privatleasing, därför har jag valt att utelämna detaljer kring vilka bilhandlare jag har besökt och även vilken bil jag i slutändan har valt att privatleasa. Om du eller ditt företag är intresserad av att samarbeta med mig i någon form så kan du läsa mer på sidan som handlar om PR-policy.

Vad har du för erfarenheter eller frågor om privatleasing? Berätta gärna och ställ gärna frågor, min investering är inte helt klar än så jag kanske kan ta reda på svaret!

Lämna ett svar