Recept på att meditera

Att meditera kan i mångas ögon verka som någonting avancerat, krångligt och till och med lite flummigt. Men meditera kan vara något av det enklaste du kan göra! Se det som kvalitétstid med dig själv och en chans till att bli bättre på att lyssna på svaren som finns inom dig. I början kanske du inte kommer märka så stor skillnad mellan att vila och att meditera, men ju fler gånger du provar desto mer kommer du få ut av meditationen.

Enklaste receptet på meditation:

– Bestäm dig för att hitta en rutin för att det ska bli av. Hitta 5-15 minuter varje dag som du bara ägnar åt dig själv och ditt inre.

– Om du vill, hitta någon skön avslappnande musik att lyssna på. Funkar lika bra utan musik också om du föredrar det.

– Hitta en plats där du kan vara någorlunda ostörd. Sitt eller ligg i sängen, en bänk eller stol på en naturskön plats, toalettstolen, soffhörnet, balkongen, och så vidare, möjligheterna är oändliga.

– Blunda och låt kroppen och sinnet slappna av. I början kommer säkert en hel del motstånd komma och det kan vara svårt att slappna av, men låt det vara så, acceptera tankarna och att det kliar någonstans. Det underlättar ofta att fokusera på dina andetag. Du kommer med tiden kunna släppa allting runt omkring dig mer och mer.

meditera_mindfullness_lekpark_hängmatta meditea_hängmatta

Dagens meditation: I en sovande lekpark hittade jag en hängmatta.

Dagens budskap från meditationen: You bring yourself where you wanna be!

Lämna ett svar

Stäng meny